Po co jest strategia sklepu?

Dla czego potrzebna jest strategia?

Rynek modelarski, zwłaszcza w Polsce, jest płytki, to znaczy  że jest na nim stosunkowo mało pieniędzy. Z drugiej strony, modelarze są bardzo aktywną i wymagającą grupą konsumentów, presja na posiadanie określonego modelu w kolekcji bardzo silnie na nich oddziałuje.

Sam rynek modelarski szybko się zmienia. Następuje bardzo szybki rozwój jakości produktów oraz jakości wykonywanych modeli. Prowadzi to do zaostrzania się konkurencji między producentami i kanałami sprzedaży. Sklep modelarski musi sprostać wielu wyzwaniom, takim jak zapewnienie finansowania dla ogromnej liczby nowości, konkurowanie asortymentem lub jakością obsługi z innymi sklepami, szybkie reagowanie na zmiany rynku.

Każde z tych wyzwań wiąże się z ryzykiem popełnienia błędu, a więc i straty. Dodatkowego zamieszania dodaje fakt ciągłego pojawiania się nowych graczy, w większości hobbystów usiłujących dorobić na boku, po godzinach.  To powoduje duże rozproszenie rynku.

Strategia służy ograniczeniu ryzyka prowadzenia biznesu i zapewnieniu realizacji celów biznesowych. Jest to program wszelkich działań firmy prowadzących do uzyskania przewagi konkurencyjnej

Przykłady strategii internetowego sklepu modelarskiego

  • Modelarski hipermarket – mam wszystko co jest aktualnie dostępne na rynku, no może wszystkiego się nie da. Tutaj występuje najwyższy próg wejścia. Trzeba na wstępie włożyć z milion złotych i mieć kapitał na lokal, wypłaty dla pracowników  i  zakup nowości zanim sklep zacznie przynosić wyraźny przychód.
  • Mały sklepik hobbysty modelarza, z ofertą kilku firm dostępnych w najbliższej hurtowni. Prowadzony po godzinach przez osobę zatrudnioną gdzie indziej na etacie. Próg wejścia jest niski. Sklep nie przyniesie raczej zysku, pomoże jednak poważnie obniżyć koszty hobby i rozliczyć VAT np. za komórkę. Wiąże się z pewnym ryzykiem niewygodnych pytań ze strony Urzędu Skarbowego.
  • Internetowy kanał sprzedaży sklepu stacjonarnego – pozwoli upłynnić towar z półek sklepowych do szerszej grupy odbiorców poza miejscem prowadzenia sklepu, a nawet rozwinąć skrzydła. Istniejące sklepy łatwo mogą wejść w ten rodzaj sprzedaży. Mają już towar, magazyn i pracowników i obrót pozwalający na finansowanie nowych przedsięwzięć i stopniowy rozwój. Pozostaje tylko uruchomić sklep internetowy, co jest kosztem poniżej 2000 zł.
  • Sklep wyspecjalizowany – niszowy. Wybieramy konkretny rodzaj klienta i towaru i koncentrujemy marketing tylko na nim. Dzięki całościowemu rozwiązywaniu problemów niszowego klienta możemy zdobyć dominującą pozycję w wyspecjalizowanej dziedzinie. Pozwoli to zwiększyć marżę bez zbytniego podnoszenia ceny.
  • Sklep producenta – możemy oferować w nim nasze własne produkty oraz innych uzupełniających marek. Ważne jest przemyślenie czy nie będziemy w ten sposób konkurować ze sklepami, naszymi klientami hurtowymi. Na dłuższą metę większy zysk osiągniemy z budowy sieci sprzedaży. Wspaniałym wyjątkiem jest tu Wingnut Wings, sprzedający wyłącznie we własnym sklepie.

Jak zbudować strategię?

Budowanie strategii zaczyna się od klienta i pomysłu na zaspokojenie jego potrzeb. Należy wyjść od własnej pasji, tego w czym sami jesteśmy dobrzy. Następnie sprawdzić, czy są klienci zainteresowani tym na czym się znamy. Potrzebujemy rzeczywistych danych, a nie wrażenia z udziału w forach internetowych. O tym jak zdobyć pozycję ekspercką i przeprowadzić badanie rynkowe napiszę w jednym z kolejnych wpisów.

Zasady komentowania

Serdecznie zapraszam do komentowania. Ciekawe uzupełnienia treści wpisów i dyskusje z innymi komentatorami są zawsze wielką wartością bloga.

Pamiętaj jednak o zamieszczaniu takich komentarzy, jakie sam byś chciał mieć na swoim blogu. Jasnych, na temat, mających konkretną treść.

Możesz zamieścić jeden link w treści komentarza. Osoby regularnie zamieszczające wartościowe komentarze dostają przywilej zamieszczania linków dofollow. Komentarze są moderowane w trosce o jakość bloga. Śmieci są bezwzględnie kasowane.

banner ad

One Response to “ “Po co jest strategia sklepu?”

  1. Waldi77 (1 comments) pisze:

    Strategi ważna jest w każdym biznesie. Bez niej niestety target po pewnym czasie się rozmywa. Jak to mówią: Im dalej w las tym więcej drzew. Na początku nie wiemy co robić w danej branży, a później poznając ją widzimy coraz więcej szans i okazji. Bez strategii można wpaść w pułapkę rzucania się na coraz to nowsze okazje i w efekcie można nigdy nie dojść do celu. Strategie oczywiście trzeba przełożyć na szczegółowy plan z timingiem i osobami odpowiedzialnymi za poszczególne zadania.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.